Senast uppdaterad: 03/10/2014
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Kommunens pengar


Kommunen har många uppgifter att sköta.
Till det behöver kommunen pengar.
 
Kommunen behöver pengar till skolor,
till att ta hand om de äldre och sjuka,
till att sköta gator och parker,
och för att se till att du har saker att göra på fritiden. 
 

Skatt från de som bor i Boden
Bodens kommun får in det mesta av sina pengar
från skatt.
Alla som arbetar och bor i kommunen betalar skatt. 
För varje hundralapp som du tjänar       
betalar du 22 kronor och 13 öre i skatt.

Statsbidrag från regeringen
Kommunen får också pengar från regeringen.
De pengarna kallas statsbidrag.
Hur mycket pengar Boden får
beror på hur många som bor i Boden.

Budget för hur pengarna ska användas
Varje år bestämmer politikerna i kommunfullmäktige
hur kommunens pengar ska användas.
Det kallas att man gör en budget.

I budgeten skriver man också
hur mycket pengar kommunen räknar med att
tjäna nästa år.
 
Vill du läsa mer om kommunens pengar? 
Bodens kommun gör varje år en bok
om budgeten.
Boken heter Strategisk plan och budget.

Längst ner på sidan finns en länk till boken.
 
När året har gått skriver kommunen vad man 
gjort med pengarna.
Det kallas årsredovisning.

Längst ner på sidan finns en länk till årsredovisningen.

Länkarna nedanför öppnas i nya fönster och är inte lättlästa.
Om du vill komma tillbaka till denna sida
så stänger du det nya fönstret.


Genvägen