Senast uppdaterad: 08/13/2015
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Kommunfullmäktige


I kommunfullmäktige sitter politiker
från de partier som människorna i Boden
har valt.

Kommunfullmäktige i Boden
De partier som flest personer väljer i Boden
får platser i kommunfullmäktige för sina politiker.

Kommunfullmäktige i Boden har plats för 49 politiker.
Kommunfullmäktige träffas åtta gånger
om året i stadshuset.

När kommunfullmäktige träffas
får vem som helst komma och lyssna.

Kommunfullmäktige bestämmer i viktiga frågor.
En viktig fråga kan vara hur mycket pengar
kommunen ska satsa på till exempel skolor
eller gator.
 
Kommunfullmäktiges ordförande heter Eivy Blomdahl.
Hon är en politiker som hör till partiet
Socialdemokraterna.
 

Partiernas platser i kommunfullmäktige
Socialdemokraterna har 19 platser
Moderaterna har 13 platser
Vänsterpartiet har 4 platser
Norrbottens Sjukvårdsparti har 2 platser
Miljöpartiet har 2 platser
Kristdemokraterna har 1 plats
Folkpartiet har 1 plats
Centerpartiet har 1 plats
Sverigedemokraterna har 6 platser

 
Här nedanför hittar du en länk till politikerna 
i kommunfullmäktige.

Sidan öppnas i nytt fönster och är inte lättläst.
Om du vill komma tillbaka till denna sida
stänger du det nya fönstret.
 

Genvägen