Senast uppdaterad: 08/11/2016
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Bygga hus


Bygglov om du ska bygga eller förändra
När du ska bygga ett hus
behöver du nästan alltid ha bygglov.
 
Du behöver också ha bygglov
om du ska ändra ditt hus.

En ändring på huset kan vara
att måla om huset i en annan färg,
göra ditt hus större
eller glasa in din altan. 
 
Rivningslov om du ska riva
Om du ska riva ett hus
kan du behöva rivningslov.

Marklov om du vill ändra din tomt
Vill du höja, gräva ur
eller jämna ut mark på din tomt
behöver du ibland ett marklov.

Hur ansöker jag om lov?
Ansökan om alla lov som står här ovanför
gör du på blanketter.

Blanketterna hittar du om du klickar
på länken här nedanför.

Sidan är inte lättläst och öppnas i ett nytt fönster.
Vill du komma tillbaka till denna sida
så stänger du bara det nya fönstret.

Länk till: Blanketter för bygglov med mera.Öppnas i nytt fönster Ej lättläst.

Behöver du hjälp att fylla i en blankett
kan du ringa telefonnummer 0921-62 158.

När du fyllt i blanketten skickar du den till
Miljö- och byggnämnden, 961 86 Boden.

Här byggs det hus
För att bygga hus måste du ofta söka bygglov hos kommunen.


Genvägen