Senast uppdaterad: 03/17/2014
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Matavfall och brännbara sopor


I alla hus där det bor någon ska det finnas
soptunnor för matavfall och brännbara sopor.

Vad är matavfall?
Exempel på matavfall är dålig mat
fruktskal, kaffesump och gammalt bröd.

Matavfall lägger du först i den påse du fått av kommunen.
Påsen lägger du sedan i den bruna tunnan
eller i tunnan som är märkt med matavfall.

Vad är brännbara sopor?
Exempel på brännbara sopor är
gamla kläder, kladdig plast, plastföremål och träföremål.

Brännbara sopor stoppar du i en plastkasse.
Knyt igen plastkassen när den är full.
Lägg plastkassen i tunnan för brännbara sopor.

Hur gör jag med andra sopor?
Hemma finns det många andra sopor
som ska sorteras rätt.
Hur du ska sortera kan du läsa
i länkarna i menyn uppe till vänster.

Här nedanför finns också länkar
till sidor med mer information om sopor.

Sidorna är inte lättlästa och öppnas i nya fönster.
Vill du komma tillbaka till denna sida
stänger du bara det nya fönstret.

Sorteringsguiden A-Ö. Ej lättläst ��ppnas i nytt f��nster
Grovsopor. Ej lättläst ��ppnas i nytt f��nster


Genvägen