Senast uppdaterad: 08/11/2016
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Porslin med mera


Dekal för deponirest
Den här bilden sitter på tunnan
där du ska slänga deponirester. 

Bor du i lägenhet finns det en soptunna i soprummet
som är märkt deponirest. 

Vad är deponirest?

Deponirest är sopor som inte är farliga för miljön
och som inte går att återanvända.
Deponiresten gräver man ner på soptippen.

Exempel på deponirester

Blomkruka av porslin eller lera
Dricksglas
Fönsterglas
Spegelglas
Kristallskål

Bor du i villa kan du skicka din deponirest
när sopbilen hämtar grovsopor på våren.

Du samlar deponirester i en säck eller i en kartong
och ställer ut säcken eller kartongen
den vecka det är insamling av grovsopor.

Vad ska du inte lägga bland deponirest?

Blomkrukor av plast lägger du
i soptunna för brännbart.
Pärmar lägger du också i soptunna för brännbart.

När hämtas grovsopor och deponiavfall?
Här nedanför finns en länk till en sida där du kan
läsa när grovsopor och deponiavfall hämtas
i området där du bor.

Sidan öppnas i ett nytt fönster och är inte lättläst.
Vill du komma tillbaka till denna sida
stänger du bara det nya fönstret.

När hämtas grovsopor och deponiavfall? Ej lättläst  Öppnas i nytt fönster 


Genvägen