Senast uppdaterad: 02/20/2012
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Dina pengar


Vad är en budget?
Ett bra sätt att få pengarna att räcka
är att göra en budget.
I budgeten skriver du
hur mycket pengar du får varje månad.

Du skriver också in allt
som du betalar för under en månad.
Det kan vara hyra, räkningar, kläder, mat, bensin
och annat som du behöver.

Med budgeten ser du
hur mycket pengar du får kvar varje månad.

Att låna pengar
Att låna pengar kostar alltid.
Du betalar alltid ränta när du har tagit ett lån.

Att köpa på kredit är också ett lån.
När du köper på kredit lånar du
pengar till den saken du köper.

Du betalar ränta på det lånet
tills du har betalat tillbaka
pengarna som saken kostade.

Konsument Boden kan hjälpa dig
att göra din budget.
Vi kan också hjälpa dig
med andra frågor om dina pengar.

Ring Anna Nilsson på telefonnummer 0921-629 29
om du vill veta mer.

Pengar


Genvägen