Välkommen till Bodens kommuns lättlästa webbplats.
På första sidan finns information om Boden som helhet.
Under rubriken Om kommunen finns
information och tjänster som kommunen gör.
Vi vill att webbplatsen ska vara lätt att använda
för olika besöksgrupper.
Företaget ETU i Piteå hjälper oss med det.
Webbplatsens utseende
Färger och former bygger på Bodens kommuns
grafiska profil.
Det är ett sätt att visa
all information från kommunen på samma sätt.
Vi vill att informationen ska vara det viktigaste.
Därför är det inte olika färger på olika sidor.
Så här hittar du
Överst i den gula raden finns rubriker
som människor ofta letar efter.
Klickar du på en rubrik kommer du till en sida
där det öppnas fler val i menyn till vänster.
Du kan också söka på vår webbplats.
Skriv in det du söker
i sökrutan uppe till höger.
Anpassa sidan
Uppe till höger på alla sidor
kan du klicka på Anpassa sidan.
Då kan du välja välja text och färg
som passar bättre för dig på alla lättlästa sidor.
Språkhjälp på webben
Språkhjälp är för dig som har svårt
att förstå vissa ord på webbplatsen.
Du kan markera ett ord var som helst på webbplatsen
och få hjälp med att översätta ordet.
Du kan också välja att få ett annat ord
med ungefär samma betydelse i svenska språket.
Du hittar språkhjälpen överst på varje sida.
Lyssna på webbsidan
ReadSpeaker gör att
texten på webbsidan
kan läsas upp för dig.
Genom att lyssna på texten
kan du kanske lättare förstå
vad som står på webbsidan
När du klickar på lyssnaknappen
så läses testen upp för dig.
Så här ser lyssnarknappen ut.![]()
Du kan också med hjälp
av muspekaren
markera en del av texten.
Klicka på lyssnaknappen
och texten som är markerad
läses upp.
Om cookies
Bodens kommuns webbplats använder cookies.
Vi gör det för att bland annat kunna ta fram besöksstatistik
utan att behöva veta vem varje besökare på webbplatsen är.
Mer om cookies kan du läsa i menyn till vänster.
Om ansvar för informationen på webbplatsen
Det finns ingen som ansvarar för all
information på webbplatsen.
Det finns många personer som skriver på sidorna.
På varje sida finns en sidansvarig.
Du når den personen genom en e-postlänk längst ner på sidan.
Den personen hör du av dig till
om du har frågor eller synpunkter på sidan.
Ytterst ansvarig för webbplatsen
är den som är verksamhetschef i kommunen.
Det finns en grupp med redaktörer
som har ett större ansvar för webbplatsen.
Du når den gruppen
genom att skicka e-post till christer.gallin@boden.se