På de här sidorna kan du läsa mer om
hur politiken i Boden fungerar.
Du kan också läsa om vad politikerna gör.
Politikerna är de personer som bestämmer
i kommunen.
Klicka på den rubrik du vill veta mer om.
Du hittar rubrikerna i menyn till vänster.
Hur väljer vi politikerna i kommunen?
Vart fjärde år håller hela Sverige val.
I valet väljer vi som bor i Sverige vilka partier
som ska bestämma i riksdagen, landstingen
och kommunerna.
Ett parti består av en grupp människor
som kallas politiker.
Politikerna i ett parti tycker samma saker
om hur riksdagen, landstingen och kommunerna
ska styras.
De partier och politiker som bestämmer i Boden
har alltså blivit valda av folket som bor i Boden.
Nästa gång vi får välja är år 2014.