Senast uppdaterad: 04/20/2017
Mina Sidor
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Klagomål, matförgiftning


Anmäla klagomål

Om du vill lämna ett klagomål på livsmedelshantering, rengöring etc. i en restaurang, butik eller annan livsmedelsverksamhet så kan du kontakta samhällsbyggnadskontoret på tel 0921- 622 56.

Om du köpt en vara som är dålig så bör du i första hand kontakta butiken eller tillverkaren. Om du inte är nöjd med bemötandet du får, kontakta oss. För att underlätta vår utredning så är det bra om du är beredd att svara på följande frågor:

  • Inköpsställe
  • Inköpsdatum
  • Produktens namn, tillverkare, hållbarhetsdatum eller så kallat batchnummer.

Misstänkt matförgiftning

Om du misstänker att du blivit matförgiftad kontakta kommunens växel 0921- 620 00 snarast så blir du kopplad till en livsmedelshandläggare. Det är viktigt att du så tidigt som möjligt anmäler misstanken om matförgiftning, ju snabbare vi får in din anmälan desto större möjlighet har vi att utreda vad som kan ha varit orsaken och förhindra att fler blir drabbade.

var beredd att svara på följande frågor:

  • Var och när ägde måltiden rum?
  • Vad åt och drack du?
  • När började symptomen?
  • Vilka var symptomen och hur länge pågick de?
  • Vad åt de andra i ditt sällskap? Blev de sjuka?
  • Minns du något avvikande, t.ex. om mat som borde varit riktigt kall eller varm istället serverades ljummen, eller om mat som borde varit genomstekt inte var det?
  • Har du varit i kontakt med sjukvården?
  • Har du varit i kontakt med verksamheten där du åt?
  • Har du någon allergi eller matöverkänslighet eller matintolerans?
  • Vad du ätit det senaste dygnet?
  • Har du varit i kontakt med någon den närmaste tiden som varit sjuk?

Om du har frågor som rör smittskydd kan du kontakta Smittskyddsenheten i Norrbotten på telefonnummer 0920-28 36 16.


Genvägen