Senast uppdaterad:
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Språkhjälp



Har du svårt att förstå vissa ord på webbplatsen eller vill du få det översatt till annat språk? Välj språk, Markera ordet och klicka på Översätt. Nytt fönster öppnas.

Språkhjälp [Hur fungerar det?]
Supported by © IT Key Solutions (patent pending)

Språkhjälp på webben


Har du svårt att förstå vissa ord på webbplatsen? På vår webbplats kan du få hjälp att översätta ord eller hitta synonymer till svåra ord via en ny funktion - Språkhjälp.

Här kan du genom att markera ord eller delar av ord, var som helst på webbplatsen, översätta just det specifika ordet. Du kan också välja att få den svenska synonymen på ordet.

språkhjälp.jpg

Vanligaste invandrarspråken

Du kan välja att översätta ord till de vanligaste invandrarspråken i Sverige som arabiska, albanska, bosniska, finska, grekiska, kurdiska, persiska, ryska, spanska, turkiska m fl.

Så här använder du Språkhjälp?

1- Välj ett språk från listan. Om du inte väljer något språk kommer du att få se svenska synonymer.
2- Markera ett ord eller en del av ett ord.
3- Klicka på ”Översätt” och vänta.
Ett litet nytt fönster öppnas (poppas upp) och du kan se synonymer eller översättningar. Språkhjälp använder sedan detta fönster för att visa alla dina översättningar.
Du får inte ha aktiverat blockering av poppup-fönster i din webbläsare. (Görs via menyn "Verktyg" i din Webbläsare.)

Du använder Språkhjälp på samma sätt som du använder en ordbok. Ibland kan två eller flera ord sitta ihop och bilda ett sammansatt ord, exempelvis ”avslutningskväll” som består av ”avslutning” och ”kväll”. Finns inte det sammansatta ordet i lexikonet kan du markera en av beståndsdelarna t ex "avslutning" och försöka igen.

Är du synskadad eller använder du bara datorns tangentbord?

Du kan använda Språkhjälp även utan att ha någon datormus, om du använder en PC. Markera ett ord och gör följande.
Använder du Internet Explorer: tryck på Alt + tangenten k samtidigt.
Använder du Mozilla Firefox: tryck på Alt + Shift + tangenten k samtidigt.
Använder du Opera: tryck på Shift + Esc + tangenten k samtidigt.

K står för kunskap.

Att markera ord utan datormus

Använder du Internet Explorer på PC:
- Tryck på Ctrl + tangenten f. (öppnar ett sök-fönster)
- Skriv det ord du inte förstår och tryck på Enter. (ordet markeras)
- Tryck på Esc. (stänger sök-fönstret)
- Tryck på Alt + tangenten k. (aktiverar Språkhjälp)

Använder du Mozilla Firefox på PC:
- Tryck på F7 (gör markören synlig)
- Flytta med pilarna till ordet
- Tryck ner Shift och flytta med pilarna. (markerar text)
- Tryck Shift + Alt + tangenten k. (aktiverar Språkhjälp)

Genvägen