Senast uppdaterad: 02/13/2018
Mina Sidor
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Förvaltarfrihetsbevis


Förvaltarfrihetsbevis är ett intyg som visar att du inte har någon förvaltare. Beviset kan krävas av myndigheter när du exempelvis ansöker om vissa tjänster, om du ska bli fastighetsmäklare eller advokat eller om du ska vara ansvarig utgivare av periodisk skrift. Förvaltarfrihetsbeviset utfärdas av överförmyndaren i den kommun där du är folkbokförd.

Så ansöker du

På www.skatteverket.seÖppnas i nytt fönster kan du beställa ett personbevis. Om du använder e-legitimation eller Mobilt BankID kan du spara ditt personbevis som en PDF.

Beställ ditt förvaltarefrihetsbevis via e-post till ofn@boden.se. Skriv att du vill ha ett förvaltarfrihetsbevis och bifoga ditt personbevis som en pdf-fil. 

Du kan också lämna in ett utskrivet personbevis till överförmyndarenheten och begära ett förvaltarfrihetsbevis. 

På förvaltarfrihetsbeviset styrker vi att det inte finns några uppgifter om förvaltarskap registrerade hos oss. För att din ansökan ska kunna behandlas av oss måste du vara folkbokförd i Bodens kommun. Förvaltarfrihetsbeviset skickas per post till din folkbokföringsadress. Vår handläggningstid är vanligen 3 arbetsdagar.

 

 


Genvägen