Miljö- och hälsoskydd
Förenklad delgivning
Miljö- och byggnämnden använder så kallad förenklad delgivning. Vid förenklad delgivning behöver du som mottagare inte skicka in något bevis på att du tagit emot beslutet eller handlingen. Du anses, enligt lag, ha tagit emot ett beslut eller en handling oavsett om du har läst informationen eller inte.
Förenklad delgivning innebär att vi skickar två brev eller ett mejl.
Utskick av handling, t.ex ett beslut, sker till din senast kända postadress. Om vi har en verifierad e-postadress kommer vi i första hand att skicka meddelandet dit. I sådana fall skickar vi endast ett meddelande.
- Det första brevet innehåller den information vi vill att du ska ta del av, till exempel ett beslut.
- Det andra brevet informerar dig om att vi har skickat en handling (t.ex ett beslut), så att du kan kontrollera att du fått det. Brev nummer två skickas första vardagen efter att brev nummer ett har skickats. Det är viktigt att du hör av dig till oss så fort du kan om du bara skulle få det andra brevet.
Du anses delgiven 2 veckor efter att vi skickat e-postmeddelandet eller det första brevet.
Att tänka på
Du måste meddela oss om du byter postadress eller e-postadress.
Kontrollera din post minst varannan vecka. Om du inte kan göra det under en period, till exempel under en semesterresa, behöver du meddela oss om det i förväg. Då undviker du att missa en tidsfrist för att svara eller överklaga.
Handlingar kan skickas till dig med förenklad delgivning så länge ärendet pågår. Om ärendet överklagas kan förenklad delgivning användas även i högre instanser