Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

En sopbil som tömmer hushållssopor.

Sophämtning, abonnemang och felanmälan

Alla råd och regler för sophämtning i Boden – hämtningsdagar, kärlplacering, sortering, matavfall, felanmälan, grovavfall, avgifter och undantag.

Uppdaterad:

Hämtningsdag och schema

Sopbilen hämtar ditt avfall enligt aktuell turlista. Bilen har ett fack för matavfall (brun tunna) och ett fack för brännbart restavfall (grön tunna). Sopbilen drivs av biogas för att minska utsläpp.

Fyll i din adress för att se när vi tömmer ditt avfall eller din brunn. Ställ ut kärlen kvällen före hämtningsdagen.

Så undviker du missad tömning

Låt kärlen stå kvar om de inte töms på hämtningsdagen. Om tömning inte skett inom ett dygn gör du en felanmälan via kommunens e-tjänster, appen Felanmälan Bodens kommun eller via Medborgarservice.

Placera dina kärl rätt vid tömning

Placera avfallskärlen vid tomtgränsen med handtag och hjul in mot fastigheten. Om tömning inte kan ske vid tomtgränsen, dra kärlen till anvisad plats och ställ dem med handtag och hjul från vägen.

  • Ställ kärlen minst 50 centimeter från häckar, buskar, brevlådor och mellan varje kärl. Marken ska vara plan och i nivå med körbanan.
  • Se upp för grenar: avståndet mellan mark och grenar bör vara minst 4,7 meter så att lyftarmen har fri plats.
  • Fyll inte kärlen över kanten. Innehållet ska ligga i förslutna påsar.

Så sorterar du hemma

Sortera i första hand efter om det är en förpackning och i andra hand efter material. Alla förpackningar av plast, både hårdplast och mjukplast, papper, glas och metall ska lämnas på närmaste återvinningsstation. I Boden finns trettiosex stationer, som du hittar på sopor.nu.

I den gröna tunnan lägger du brännbart restavfall såsom sanitetsprodukter, blöjor, kuvert, uttjänta diskborstar och hushållspapper. Läs mer om hur du ska sortera och få hjälp genom att skriva in produktens namn på sidan om sopsortering.

Matavfall – regler, Kompostpåsar och vintertips

Det är obligatoriskt att sortera ut matavfall i Bodens kommun sedan år 1998. Det är även ett lagkrav i hela Sverige. Lägg matavfallet i avsedd biopåse (kompostpåse) eller papperspåse i den bruna tunnan. Av matavfallet produceras biogas och gödsel.

  • Två rullar biopåsar (kompostpåsar) delas ut en gång per år och är avsedda enbart för matavfall. Rätt använda räcker de ett år.
  • Biopåsar är en färskvara med bäst före-datum. Dina biopåsar är troligen för gamla om de går sönder. Förvara dem svalt och mörkt. Använd en ventilerad hållare så att påsen hålls torr. Dubbla påsar behövs inte.
  • Använd inte en tät behållare som gör att påsen blir fuktig och nedbrytningen av biopåsen startar redan i ditt kök.
  • Hyresgäster i flerbostadshus som saknar matavfallspåsar kontaktar sin hyresvärd.

Hämta fler påsar vid behov på Medborgarservice i Stadshuset eller på Bodens återvinningscentraler.

Lägg en äggkartong eller en dagstidning i botten av kärlet. Styckfrys gärna påsarna i en hink med lock utomhus innan de läggs i kärlet. Blanda blött matavfall med lite hushållspapper.

Om matavfallet har frusit fast ansvarar du som fastighetsägare för att tina och lossa det. När avfallet ligger löst kan du beställa extratömning mot avgift eller ställa ut en extra säck märkt Matavfall vid nästa tömning.

Du kan hemkompostera efter anmälan och godkännande från Miljö- och byggnämnden. När hemkompostering beviljats meddelas kommunens avdelning för vatten, avlopp och avfall och kärlet för matavfall hämtas in. Du kan också lämna kärlet på återvinningscentralen Brännkläppen.

Avgiften för kärlet för matavfall tas bort från din faktura.

Vanliga ärenden och felanmälan

Anmäl trasiga kärl via e-tjänsterna, appen Felanmälan Bodens kommun eller via Medborgarservice. Spruckna kärl byts ut om de inte fungerar. Löst lock lagas eller byts.

Beställ större eller mindre kärl via e-tjänsterna. Kostnaden läggs på nästa faktura. Där kan du även anmäla förlängt hämtningsintervall. Här hittar du aktuellt pris.

Låt kärlen stå kvar. Om de inte tömts inom ett dygn gör du en felanmälan via e-tjänsterna, appen eller Medborgarservice.

Beställs via e-tjänsten felanmälan, appen eller Medborgarservice. Om ditt restavfall ofta inte ryms, sortera mer eller byt till större kärl.

Hämta på Medborgarservice i Stadshuset eller på Bodens återvinningscentraler. Överkonsumera inte påsar eftersom det driver kostnader och kan leda till höjda avgifter. Hyresgäster i flerbostadshus som saknar matavfallspåsar kontaktar sin hyresvärd.

Ett avfallsabonnemang är alltid kopplat till en fastighet. Vid flytt måste du göra en flyttanmälan för vatten och renhållning så att abonnemanget överförs till den nya ägaren.

Anmälan görs via kommunens e-tjänster eller via Medborgarservice. Det går inte att avsluta abonnemanget enbart för att du inte vill ha sophämtning.a

Grovavfall och deponiavfall – årlig hämtning

En gång per år hämtar kommunen grovavfall och deponiavfall från villor efter anmälan via e-tjänsterna. Ställ ut grovavfallet där du brukar ställa dina kärl under aktuell vecka.

Du får lämna upp till tre kollin som en person kan lasta på lastbilen. Småplock upp till femton kilogram läggs i säck eller kartong. Märk med Grovavfall och ställ vid infarten eller vid din ordinarie plats.

Kostnaden ingår i grundavgiften för renhållning för en- och tvåfamiljshus.

Skrymmande, trasiga och uttjänta saker som inte är lämpliga i hushållsavfallet, till exempel möbler, skidor, leksaker, barnvagn, verktyg, cykel eller grill. Tänk på att det som är skräp för dig kan vara användbart för någon annan.

Farligt avfall (kemikalier, batterier, glödlampor, lysrör), elavfall, byggavfall (heltäckningsmatta, sanitetsporslin, varmvattenberedare, fönster), däck, bildelar, motorcyklar, mopeder, motorgräsklippare, schaktmassor, trädgårdsavfall, jordbruksredskap, avfall från verksamheter samt material med producentansvar (förpackningar, papper, däck, elektronik).

Avfall med glas eller vassa delar ska förpackas väl så att chauffören inte skadas. Du kan själv lämna grovavfall på återvinningscentral.

Glasullsisolering, stenullsisolering och spegelglas.

Detta ska inte blandas bland deponiavfall: farligt avfall, elavfall, förpackningar, brännbart restavfall och matavfall.

Farligt avfall och elavfall

Lämna farligt avfall och elavfall på närmaste återvinningscentral. Elavfall kan även lämnas på Savo, Gjutvägen 10. Fungerande elprodukter lämnas för återbruk i en secondhandbutik eller på Återbruket på återvinningscentralen.

Avgifter och abonnemang

  • Avfallshanteringen finansieras genom en avfallstaxa som beslutas av kommunfullmäktige.
  • Grundavgiften finansierar kundservice, information, administration, återvinningscentraler samt hämtning och hantering av grovsopor.
  • Den rörliga avgiften påverkar du genom hur mycket avfall du lämnar, vilken kärlstorlek du har och hur ofta kärlen hämtas.
  • Grundavgiften ska alltid betalas. Enligt miljödomstolens domar uppstår alltid en viss mängd avfall på en fastighet.

Ja. Regler säkerställer att avfall inte hanteras på sätt som skadar miljö, människor och djur. Om du har lite avfall kan du välja minsta tillåtna kärl och längsta tillåtna hämtningsintervall.

För fritidshus kan du ansöka om befrielse eller uppehåll om det inte uppstår avfall. Grundavgiften betalas ändå.

Om du vistas i fastigheten måste det finnas ett kärl för brännbart avfall. Kärl för matavfall kan undantas om du har beviljad hemkompostering. Kommunen ska hämta avfall vid fastigheten och fastighetsägaren ska köra avfall till anvisad uppsamlingsplats.

Abonnemang är kopplat till fastigheten. Vid försäljning gör du flyttanmälan för vatten och renhållning via e-tjänsterna eller via Medborgarservice. Abonnemang kan inte avslutas för att avfallshämtning inte önskas.

Undantag och uppehåll från avfallsföreskrifterna

Du som har fritidshus eller en permanentbostad som inte nyttjas kan ansöka om uppehåll eller undantag. Ansökan görs hos Miljö- och byggnämnden. En handläggningsavgift tas ut.

Detta kan du ansöka om

  • Uppehåll i avfallshämtning vid permanentbostad: fastigheten används inte under minst fyra sammanhängande månader. Ansökan ska lämnas in senast två månader före planerad period.
  • Uppehåll i avfallshämtning vid fritidshus: fastigheten används inte under hela hämtningsperioden från vecka 20 till vecka 43. Ansökan skickas in tidigast första januari och senast trettioförsta mars det år ansökan gäller. Uppehåll medges i högst tre år.
  • Eget omhändertagande av avfall vid enstaka tillfällen: ansökan lämnas senast två månader före planerad tömning.

Grundavgiften – därför betalar du alltid den

Avfallshanteringen finansieras inte med kommunalskatt utan med en avfallstaxa som kommunfullmäktige beslutar om.
Taxan består av en fast grundavgift och en rörlig avgift. Grundavgiften täcker kundservice, information, administration, återvinningscentraler samt hämtning och behandling av grovsopor.

Grundavgiften ska alltid betalas. Domar i miljödomstol visar att det alltid uppstår en viss mängd avfall på en fastighet som inte kan tas om hand på plats. Den rörliga avgiften påverkar du genom att sortera mer, välja lämplig kärlstorlek och anpassa hämtningsintervallet.

Sophämtning vid liten sopmängd eller fritidshus

Sophämtning är obligatorisk även om du har lite avfall. Reglerna finns för att skydda miljö, människor och djur. Tillsyn görs av kommunens miljökontor, länsstyrelserna och Naturvårdsverket.

Har du lite avfall kan du välja minsta tillåtna kärl och längsta tillåtna hämtningsintervall. Ansök om förlängt intervall via e-tjänsten eller Medborgarservice.
För fritidshus kan du ansöka om uppehåll eller befrielse om det inte uppstår avfall. Ansökan prövas av Miljö- och byggnämnden mot en handläggningsavgift. Grundavgiften betalas alltid.

Flerfamiljshus

Fastighetsägaren ansvarar för att boende i flerfamiljshus kan bli av med grovavfall på ett korrekt sätt. Hyresgäster i flerbostadshus som saknar matavfallspåsar kontaktar sin hyresvärd.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Avfallsenheten

E-post: va_renhallning@boden.se

Telefon: 0921-620 00