Eget avlopp
Om du bor utanför kommunalt avlopp behöver du ett eget avlopp. Det ska byggas rätt, skötas väl och kontrolleras för att skydda miljön.
Uppdaterad:
Kort om varje rubrik på sidan
När krävs tillstånd eller anmälan?
Du behöver alltid kontakta miljö- och byggenheten innan du bygger nytt eller gör ändringar i ditt avlopp.
- Har du toalett ansluten till avloppet krävs ett tillstånd.
- Har du bara bad-, disk- och tvättvatten räcker det att du gör en anmälan.
- Ändringar i befintliga avlopp ska också anmälas.
Om ansökan är komplett får du normalt beslut inom sex veckor. Därför är det bra att ta kontakt i god tid innan du planerar att bygga.
Skyddsnivåer och krav
Alla avloppsanläggningar måste rena avloppsvattnet så att människor och miljö skyddas. Kommunen avgör vilken skyddsnivå som gäller för din fastighet.
- Normal skyddsnivå gäller i de flesta områden och innebär grundkrav på reningen.
- Hög skyddsnivå används i känsliga områden, till exempel nära dricksvattentäkter eller badplatser. Här krävs extra hög rening av fosfor och kväve samt särskilda skydd mot smitta.
Syftet med skyddsnivåerna är att minska risken för övergödning och förorening av våra vattendrag.
Tekniska lösningar
Det finns flera olika sätt att rena avloppsvatten utanför det kommunala nätet. Vilken lösning som passar bäst beror på tomtens förutsättningar och vilken skyddsnivå som gäller.
Vanliga lösningar är infiltration eller markbädd där vattnet renas i marken. Det finns också tekniska system som minireningsverk och slutna tankar. I vissa fall kan en torrtoalett eller latrinkompost vara ett alternativ. Har du bara bad-, disk- och tvättvatten kan du bygga en särskild BDT-anläggning.
Avgifter
Kommunen tar ut en avgift för att handlägga din ansökan eller anmälan. Avgiften baseras på hur omfattande ärendet är och på den tid som handläggningen tar.
Utförandeintyg
När din nya anläggning är färdig att tas i drift ska du lämna in ett utförandeintyg till kommunen. Det är en bekräftelse på att arbetet är gjort enligt reglerna.
Drift och underhåll
När anläggningen är på plats är det viktigt att du sköter den rätt. En slamavskiljare måste tömmas minst en gång per år, och det är bara kommunen eller dess entreprenör som får hämta slammet. Din anläggning ska vara tät, rätt placerad och i gott skick för att inte riskera att förorena dricksvatten eller närliggande sjöar och vattendrag.
Tillsyn och kontroll
Kommunen gör regelbundna kontroller av enskilda avlopp. Om din anläggning inte uppfyller kraven kan du behöva åtgärda den eller i värsta fall sluta använda den.
Ta anläggningen ur bruk
Om du inte längre ska använda din avloppsanläggning måste du först kontakta miljö- och byggnämnden. Anläggningen ska sluttömmas och kopplas bort från huset. Slamavskiljaren kan fyllas igen eller tas bort och marken ska återställas. Arbetet ska dokumenteras med foton och en skriftlig redogörelse. När kommunen har godkänt åtgärderna tas anläggningen bort ur slamtömningsregistret.
Blanketter
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Miljö- och byggenheten
E-post: mob@boden.se
Telefon: 0921-620 00