Resa med färdtjänst
Färdtjänst ger dig som har svårt att resa med kollektivtrafik möjlighet att ta dig till vardagens aktiviteter, arbete och studier på ett enkelt sätt.
Uppdaterad:
Kort om varje rubrik på sidan
Vem kan få färdtjänst?
Färdtjänst är till för personer med varaktigt funktionshinder som gör det svårt att resa med vanlig kollektivtrafik. Målet är att alla ska kunna leva ett självständigt liv och kunna ta sig till aktiviteter, arbete och vänner även om man har svårigheter att förflytta sig.
Så ansöker du
Du ansöker enklast via kommunens e-tjänst. Om du hellre vill ringa kan du kontakta Medborgarservice, som hjälper dig vidare. När ansökan är inskickad blir du kontaktad av en färdtjänsthandläggare. Det kan bli ett telefonsamtal eller ett hembesök för att prata igenom dina behov.
När utredningen är klar får du ett beslut både per telefon och brev. Får du avslag har du rätt att överklaga inom tre veckor.
Resor och regler
Färdtjänstresor kan göras inom hela Bodens kommun och upp till 50 kilometer in i angränsande kommuner. Resorna ska vara av vardaglig karaktär, som till exempel att handla, besöka vänner eller ta dig till fritidsaktiviteter.
Du kan ta med ledsagare eller medresenär om det behövs. Hjälpmedel och allergisanerad bil kan beställas, men du måste tala om detta redan när du bokar resan.
Det finns också regler för bokning och hämtningstider.
- För resor inom Bodens kommun bokar du minst en timme i förväg. Bilen kan då komma upp till 15 minuter före eller efter den tid du önskat.
- För resor utanför Bodens kommun (upp till 50 km) bokar du minst ett dygn i förväg. Här kan bilen komma upp till två timmar före eller efter den tid du önskat, eftersom resorna samordnas med andra bokningar.
Avgifter och rabatter
Priserna för färdtjänstresor bygger på Länstrafikens biljettpriser, men det finns några undantag.
Så bokar du resa
När du har blivit beviljad färdtjänst får du information om hur du beställer resor och vilket telefonnummer som gäller. Du anger namn, adress, telefonnummer och vart du ska resa. Du ska också tala om ifall du behöver ledsagare, har hjälpmedel eller behöver allergisanerad bil.
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Medborgarservice
E-post: kommunen@boden.se
Telefon: 0921-620 00