Nyheter
Banbrytande klass på Björknäsgymnasiet
Gymnasieprogrammet GameDev i Boden krossar stereotyper och visar goda tecken på hur framtidens spelbransch kan komma att se ut.
GameDev-programmet är det senaste spelutvecklingsprogrammet som har startats på Björknäsgymnasiet och det nordligaste norr om Uppsala. Studenterna som har sökt sig till Boden kommer från Stockholm i söder och Kiruna i norr.
Det här är den andra årskullen som får möjlighet att gå utbildningen och klassen sticker ut. Den är nämligen helt jämn sett till könsfördelningen mellan killar och tjejer och innehåller dessutom andra könsidentiteter. En ovanlig syn i spelbranschen där majoriteten består av män.
Boden Gamecamp är en integrerad del av Boden Business Park i Sävast, där det har satsats på spel för att bibehålla och attrahera unga människor i Boden.
– Vi är glada att vi att kan arbeta med unga talanger tack vare Björknäsgymnasiet. Det är en dörröppnare som innebär ett försprång som inte går att få någon annanstans idag. Att först läsa en treårig gymnasieutbildning, sen kunna specialisera sig på Yrkeshögskolan via Futuregames i samma hus och vara en klar, specialiserad spelutvecklare med femårig utbildning, vid 21 års ålder. Det är helt unikt. Framtiden för dessa kommer vara oerhört ljus, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare vid Boden Gamecamp.
På måndagar och torsdagar är årskurs ett i klassrummet i Verkstan på Boden Business Park. Övriga dagar är tvåorna där. Då sitter eleverna mitt ute bland företagen och bredvid YH-utbildningarna som specialiserar sig på spel.
Trots det, är det inga blyga individer i klassrummet. Under lektionen spelar var och en upp ett eget valt musikstycke från ett soundtrack. De turas om att lyssna på varandras musik, skrattar tillsammans för att sen analysera vad de olika styckena säger och hur de upplevs. En kunskap som kommer bli viktig för att sätta ihop spelupplevelser.
Tvåornas dag börjar först efter lunch. Trots det är Leo och Isak på plats och filar på sina egna idéer inför det kommande läsåret. Deras grupp planerar att starta ett UF-företag, ett år tidigare än skolplanen, för att kunna fortsätta med spelprojektet som de arbetat med sedan ettan. Trion består av eleverna Leo Stoltz, Isak Dalberg och Max Hjertberg.
- Vårt spelföretag Miracle Bread Productions skapades på skoj på väg till ICA. Ända sedan dess har vi fått mycket stöd från skolan, vänner, familj, fans och alla studior som sitter ute här ute på Boden Gamecamp. Det är riktigt skönt att GameDev-Programmet ger oss elever chansen och resurserna att skapa och driva företag, säger Isak Dalberg.
Under hösten 2022 kommer det att finnas 300 studenter fördelat på sju utbildningar. Dessutom 60 arbetande inom spel och 15 registrerade bolag på Boden Gamecamp.
En stor utveckling sedan 2017 när arbetet startades och där siffrorna stod på noll.
– Vi insåg tidigt utbildningarnas vikt för en branschetablering. Spelindustrin som helhet har under år - och även idag, ropat efter kompetens och det var där vi fick börja för att även locka hit företagen. Idag ser det helt annorlunda ut. Utbildningarna som är på plats har idag blivit en hävstång för ekosystemet här ute. Nu är vi etablerade med en fantastisk talangfabrik. Men samtidigt unga med tanke på att spelbranschen i Boden inte är äldre än fem år. Nästa steg är att locka hit seniorer som ska ta detta till nästa nivå, säger Mattias Bergqvist, grundare Boden Gamecamp och VD för Northify, som fick uppdraget att bygga en spelbransch i Boden.
År 2025 siktar de på 700 studerande, 15 utbildningar, 500 arbetande inom spel och en jämn könsfördelning och diversifiering, så tydligt som 50/50. Ett mål som kräver arbete. År 2021 visade Dataspelsbranschen i sin årliga rapport Spelutvecklarindex en tydlig statistik, där var femte tjänst arbetande inom spel innehades av en kvinna.
– Det sistnämnda målet har varit det allra svåraste, men nu ser vi en tydlig förändring i den yngre generationen. Lyckas vi så kommer det ge otroligt mycket till den svenska spelbranschen och innebär att vi kan ligga i framkant. Det har inte varit något självklart tidigare och är inte självklart idag i många delar av världen, men den här klassen visar att det är dit vi är på väg, säger Emil Sandberg