Klassrum på Prästholmsskolan, forskning ULF-projektet.

Lärarna forskar i det egna klassrummet

Forskning pågår! Men det är inget eleverna i klass 1B och 5B på Prästholmsskolan märker av. Medan de diskuterar mattelösningar och byter frågekort med varandra, studerar lärarna Eva-Maria Wargh och Ann-Louise Strömbäck samarbete och språkinlärning.

Forskningsprojektet kallas ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) och är ett av de första i sitt slag i Bodens kommun. Det hela började för några år sedan. I samband med en kurs genomförde Eva-Maria och Ann-Louise en mindre forskningsstudie tillsammans med lärarkollegan Lena Sandling.

Jobbar med språket

De tre lärarna undersökte hur strukturer för sam­arbete påverkade elevernas upplevelse av delaktighet i undervisningen. Kollegorna kunde alla se samma sak, oberoende av ämne.

– Elever som saknar ord för olika begrepp känner mindre delaktighet, säger Ann-Louise. Vi förstod att inlärning inte enbart hänger på samarbetsstrukturen utan man måste också jobba medvetet med språket. Det är viktigt att vårt pedagogiska arbete vilar på en vetenskaplig grund.

ULF-projekt Prästholmsskolan

När kollegorna på Prästholmsskolan ville ta sin forskning vidare fick de stöd av arbetsgivaren att ansöka om medel till ett så kallat ULF-projekt. Ansökan beviljades och nu bedriver förstelärarna forskning i sina egna klassrum, i samarbete med Luleå tekniska universitet.

Inledningsvis studerade lärarna en vanlig metod för inlärning: EPA – Enskilt, Par, Alla. Här börjar eleven med att ensam formulera sina tankar kring ett begrepp. Sedan jobbar barnen i par för att slutligen dela kunskaper och insikter om begreppet i helgrupp. Lärarna noterade samma sak som tidigare. Elever med sämre ordförråd var mindre delaktiga.

– Vi blev nyfikna på vad som händer om vi ändrar ordningen i strukturen EPA. Eleverna fick arbeta i par och samtala med varandra redan från start. Följden blev en ökad grad av aktivitet och större engagemang bland alla elever, berättar Eva-Maria.

Utvecklar den egna undervisningen

Medan eleverna jobbar vidare i klassrummet berättar Eva-Maria och Ann-Louise mer om forskningsprojektet.

– Det finurliga med de här projekten är att du forskar i ditt eget klassrum på områden som utvecklar din egen undervisning. Vi hoppas att fler pedagoger i kommunen får samma möjlighet till praktiknära forskning.

Senast uppdaterad: 2025-01-22