Nyheter
Lärarna forskar i det egna klassrummet
Forskning pågår! Men det är inget eleverna i klass 1B och 5B på Prästholmsskolan märker av. Medan de diskuterar mattelösningar och byter frågekort med varandra, studerar lärarna Eva-Maria Wargh och Ann-Louise Strömbäck samarbete och språkinlärning.
Forskningsprojektet kallas ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) och är ett av de första i sitt slag i Bodens kommun. Det hela började för några år sedan. I samband med en kurs genomförde Eva-Maria och Ann-Louise en mindre forskningsstudie tillsammans med lärarkollegan Lena Sandling.
Jobbar med språket
De tre lärarna undersökte hur strukturer för samarbete påverkade elevernas upplevelse av delaktighet i undervisningen. Kollegorna kunde alla se samma sak, oberoende av ämne.
– Elever som saknar ord för olika begrepp känner mindre delaktighet, säger Ann-Louise. Vi förstod att inlärning inte enbart hänger på samarbetsstrukturen utan man måste också jobba medvetet med språket. Det är viktigt att vårt pedagogiska arbete vilar på en vetenskaplig grund.
När kollegorna på Prästholmsskolan ville ta sin forskning vidare fick de stöd av arbetsgivaren att ansöka om medel till ett så kallat ULF-projekt. Ansökan beviljades och nu bedriver förstelärarna forskning i sina egna klassrum, i samarbete med Luleå tekniska universitet.
Inledningsvis studerade lärarna en vanlig metod för inlärning: EPA – Enskilt, Par, Alla. Här börjar eleven med att ensam formulera sina tankar kring ett begrepp. Sedan jobbar barnen i par för att slutligen dela kunskaper och insikter om begreppet i helgrupp. Lärarna noterade samma sak som tidigare. Elever med sämre ordförråd var mindre delaktiga.
– Vi blev nyfikna på vad som händer om vi ändrar ordningen i strukturen EPA. Eleverna fick arbeta i par och samtala med varandra redan från start. Följden blev en ökad grad av aktivitet och större engagemang bland alla elever, berättar Eva-Maria.
Utvecklar den egna undervisningen
Medan eleverna jobbar vidare i klassrummet berättar Eva-Maria och Ann-Louise mer om forskningsprojektet.
– Det finurliga med de här projekten är att du forskar i ditt eget klassrum på områden som utvecklar din egen undervisning. Vi hoppas att fler pedagoger i kommunen får samma möjlighet till praktiknära forskning.