Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

Några högtalare som sitter på toppen av en metallstolpe.

Krisinformation

Så får du information från Bodens kommun vid en samhällsstörning eller kris.

Uppdaterad:

Information från Bodens kommun

Vid en större samhällsstörning använder vi denna webbplats för att informera om vad som har hänt, ge lägesbeskrivningar och råd. På startsidan finns det då alltid en länk till aktuell information.

Du kan också få information via:

Viktigt meddelande till allmänheten

Viktigt meddelande till allmänheten är ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser. Meddelandet sänds via radio och tv. Det kan även kompletteras med sms och utomhussignal, den så kallade Hesa Fredrik.

Så gör du när du hör signalen

  • Gå snabbt inomhus
  • Stäng dörrar, fönster och ventilation
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 Norrbotten 102,9 MHz

Signalen testas klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Andra informationskällor

Det nationella informationsnumret 113 13
Du kan ringa 113 13 för att få information om olyckor och kriser. Du kan även lämna information om något du har sett eller hört. Tjänsten är öppen dygnet runt, alla dagar.

Krisinformation från myndigheter
På webbplatsen krisinformation.se finns samlad information från Sveriges myndigheter.

Sveriges Radio P4 Norrbotten 102,9 MHz
Sveriges Radio har ett särskilt ansvar att sända information vid samhällsstörningar. Lyssna på P4 Norrbotten för lokal information.

Tips och råd!

Barn påverkas också när samhället drabbas av en kris. På webbplatsen Lilla Krisinfo, som drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, finns information för barn och unga.

På Lilla Krisinfo kan barn och unga:

  • Få råd om strömavbrott, översvämningar, tunn is och oväder.
  • Lära sig hur man kan hjälpa någon som har skadat sig.
  • Läsa om Nato, kriget i Ukraina och andra viktiga frågor.

Informationen på Lilla Krisinfo kommer alltid från svenska myndigheter. Det gör den till en trygg och pålitlig källa, även om den inte alltid är först med nyheter.

Vi möts dagligen av information från många olika källor. Källkritik hjälper oss att avgöra vad som är trovärdigt och vem som står bakom informationen.

Checklista för källkritik

  • Vem ligger bakom informationen och kan du hitta ursprungskällan?
  • Vem tjänar på att du sprider den?
  • Varför finns informationen? Vill den påverka hur du tänker och agerar?
  • Hur gammal är informationen? Är den fortfarande aktuell?
  • Var hittade du den? Är källan pålitlig och tidigare bekräftad?
  • Kan du hitta samma information i fler källor?
  • Sök även efter uppgifter som går emot din egen åsikt.

Motverka desinformation
Var uppmärksam på felaktig information och sprid den inte vidare. Genom att vara kritisk kan du hjälpa till att motverka rykten och propaganda.

Bli inte lurad
På webbplatsen Bli inte lurad får du hjälp att känna igen desinformation, vilseledning och propaganda.

Vi använder digitala lösningar varje dag. Genom att skydda dina uppgifter och agera säkert på nätet minskar du risken för bedrägerier och informationsförlust.

Se upp för bedrägeriförsök
Bedrägeri innebär ofta att någon utger sig för att vara en annan person för att lura dig. Var vaksam om någon ber om dina bankuppgifter eller e-legitimation.

Kom ihåg de tre L:en:

  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder.
  • Lägg på luren om samtalet känns oseriöst.
  • Logga aldrig in på BankID på uppmaning av någon som ringer upp dig.

Säkerhetskollen
På webbplatsen Säkerhetskollen finns samlad kunskap om säkerhet på nätet. Där kan du få rådgivning, guider och artiklar om de vanligaste riskerna och brotten just nu.

Om telefoni och el inte fungerar

Om telefoni och elförsörjning slås ut sprider vi information på andra sätt. Det kan ske via affischtavlor, flygblad eller på allmänna informationsplatser som trygghetspunkter, skolor och sporthallar.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00