Så här går ett tillsynsbesök till

Hur ofta och när kommer räddningstjänsten?

  • Det är räddningstjänsten som beslutar om var, när och hur en tillsyn ska gå till.
  • I Lag om skydd mot olyckor finns det inga frister som talar om att en viss typ av verksamhet ska få tillsyn exempelvis vart tredje år.
  • Det är helt upp till räddningstjänsten att genomföra en bedömning, vilket innebär att tiden mellan tillsynsbesöken kan variera.
  • De allra flesta tillsynsbesök bokas i förväg av en tillsynsförrättare, men om en akut situation har uppstått kan räddningstjänsten även komma oanmäld alla tider på dygnet.

Vilka ska vara med vid tillsynsbesöket?

  • Från räddningstjänsten kommer det oftast en tillsynsförrättare, ibland fler.
  • Ägare och nyttjanderättshavare ska vara med vid tillsynsbesöket och ibland kan det vara lämpligt att ytterligare berörda personer deltar, exempelvis brandskyddsansvarig eller liknande.

Hur går ett tillsynsbesök till?

  • Tillsynsbesöket innebär bland annat en kontroll av verksamhetens systematiska brandskyddsarbete, det vill säga det organisatoriska och byggnadstekniska brandskyddet.
  • Ägare/nyttjanderättshavare bör inför tillsynen vara väl förberedd och kunna redovisa de dokument/handlingar som räddningstjänsten efterfrågar.
  • Följande dokument, beroende på verksamhet, är exempel på vad räddningstjänsten vill ta del av:
  • Riksinventering
  • Organisation, delegation för brandskyddet
  • Brandskyddsdokumentation och brandskyddsritningar
  • Gränsdragningslista mellan ägare och verksamhet
  • Checklistor över gjorda kontroller
  • Drift- och underhållsplaner
  • Intyg från senast utförda revisionsbesiktning av brandlarm och sprinkler samt funktionskontroll av brandgasventilation
  • Brandskyddsregler
  • Utbildningsplaner
  • Aktuell skriftlig redogörelse
  • Tillstånd enligt Lag om (2010:1011) brandfarliga och explosiva varor eller andra tillstånd som kan vara av intresse
  • Tillsynsbesöket avslutas med en gemensam rundvandring och stickprovskontroll på hur brandskyddet ser ut i verkligheten.
  • Efter att ha granskat all relevant information, gör tillsynsförrättaren en bedömning om brandskyddet är skäligt eller om några åtgärder behöver vidtas.
  • Räddningstjänstens bedömning redogörs för i en tjänsteanteckning som skickas till berörda.
  • Fastighetsägare och nyttjanderättshavare har möjlighet att komma med synpunkter på tjänsteanteckningen.
  • Därefter kan räddningstjänsten fatta beslut om föreläggande om rättelse, och skickar det till parterna.
  • Beslutet är en juridisk handling som går att överklaga.

Tillsynen är inte skattefinansierad. Därför tar vi ut en kostnad för den. 

  • Kostnaden består av en grundavgift och en rörlig avgift.
  • I grundavgiften ingår bokning, planering, förberedelser, framkörning, upprättande av tjänsteanteckning, uppdatering av uppgifter och all annan administration.
  • Den rörliga avgiften består av tidsåtgången på plats, minimum en timme, därefter per påbörjad halvtimme.
  • Behöver vi göra en efterkontroll tillkommer en kostnad för den.

Vår timtaxa är beslutad av kommunfullmäktige och består av vår självkostnad.

Senast uppdaterad: 2024-01-04