Räddningstjänsten
Så här går ett tillsynsbesök till
Hur ofta och när kommer räddningstjänsten?
- Det är räddningstjänsten som beslutar om var, när och hur en tillsyn ska gå till.
- I Lag om skydd mot olyckor finns det inga frister som talar om att en viss typ av verksamhet ska få tillsyn exempelvis vart tredje år.
- Det är helt upp till räddningstjänsten att genomföra en bedömning, vilket innebär att tiden mellan tillsynsbesöken kan variera.
- De allra flesta tillsynsbesök bokas i förväg av en tillsynsförrättare, men om en akut situation har uppstått kan räddningstjänsten även komma oanmäld alla tider på dygnet.
Vilka ska vara med vid tillsynsbesöket?
- Från räddningstjänsten kommer det oftast en tillsynsförrättare, ibland fler.
- Ägare och nyttjanderättshavare ska vara med vid tillsynsbesöket och ibland kan det vara lämpligt att ytterligare berörda personer deltar, exempelvis brandskyddsansvarig eller liknande.
Hur går ett tillsynsbesök till?
- Tillsynsbesöket innebär bland annat en kontroll av verksamhetens systematiska brandskyddsarbete, det vill säga det organisatoriska och byggnadstekniska brandskyddet.
- Ägare/nyttjanderättshavare bör inför tillsynen vara väl förberedd och kunna redovisa de dokument/handlingar som räddningstjänsten efterfrågar.
- Följande dokument, beroende på verksamhet, är exempel på vad räddningstjänsten vill ta del av:
- Riksinventering
- Organisation, delegation för brandskyddet
- Brandskyddsdokumentation och brandskyddsritningar
- Gränsdragningslista mellan ägare och verksamhet
- Checklistor över gjorda kontroller
- Drift- och underhållsplaner
- Intyg från senast utförda revisionsbesiktning av brandlarm och sprinkler samt funktionskontroll av brandgasventilation
- Brandskyddsregler
- Utbildningsplaner
- Aktuell skriftlig redogörelse
- Tillstånd enligt Lag om (2010:1011) brandfarliga och explosiva varor eller andra tillstånd som kan vara av intresse
- Tillsynsbesöket avslutas med en gemensam rundvandring och stickprovskontroll på hur brandskyddet ser ut i verkligheten.
- Efter att ha granskat all relevant information, gör tillsynsförrättaren en bedömning om brandskyddet är skäligt eller om några åtgärder behöver vidtas.
- Räddningstjänstens bedömning redogörs för i en tjänsteanteckning som skickas till berörda.
- Fastighetsägare och nyttjanderättshavare har möjlighet att komma med synpunkter på tjänsteanteckningen.
- Därefter kan räddningstjänsten fatta beslut om föreläggande om rättelse, och skickar det till parterna.
- Beslutet är en juridisk handling som går att överklaga.
Tillsynen är inte skattefinansierad. Därför tar vi ut en kostnad för den.
- Kostnaden består av en grundavgift och en rörlig avgift.
- I grundavgiften ingår bokning, planering, förberedelser, framkörning, upprättande av tjänsteanteckning, uppdatering av uppgifter och all annan administration.
- Den rörliga avgiften består av tidsåtgången på plats, minimum en timme, därefter per påbörjad halvtimme.
- Behöver vi göra en efterkontroll tillkommer en kostnad för den.
Vår timtaxa är beslutad av kommunfullmäktige och består av vår självkostnad.
Senast uppdaterad: 2024-01-04