Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

En kvinna i hemtjänsten hjälper en kvinna i rullstol.

Ansök om hemtjänst

Så här ansöker du om hemtjänst i Bodens kommun – steg för steg från kontakt till beslut och hjälp i hemmet.

Uppdaterad:

1. Vad är hemtjänst?

Hemtjänst är stöd och hjälp i hemmet för att du ska kunna bo kvar så länge som möjligt med trygghet och självständighet. Det kan handla om serviceinsatser som städning, tvätt, inköp och matleveranser, eller omsorgsinsatser som hjälp med hygien, förflyttning och måltider.

2. Kontakta biståndsenheten

Du inleder ansökan genom att kontakta biståndsenheten. Du kan ringa, mejla eller använda kommunens e‑tjänst (kräver e-legitimation). I din ansökan fyller du i dina kontaktuppgifter, vilka insatser du behöver och annan relevant information. Du kan också boka ett personligt möte.

3. Utredning av behov

Efter att du kontaktat biståndsenheten blir du kallad till ett möte med en biståndshandläggare. Mötet kan ske i ditt hem eller annan plats du önskar. Du får gärna ta med en anhörig.

Vid mötet pratar ni om vad du har svårt att klara av i vardagen, vilka mål du har och vilken hjälp du önskar. Handläggaren använder en metod som heter IBIC, där ni går igenom olika livsområden. Samtalet dokumenteras och du har rätt att ta del av dokumentationen.

Utredningen ligger till grund för ett beslut enligt socialtjänstlagen. Handläggningstiden är vanligtvis upp till tre veckor efter att alla underlag har kommit in.

4. Beslut och val av utförare

När du fått beslut har du möjlighet att välja mellan kommunal eller privat utförare av hemtjänsten. När du gjort ditt val kontaktas du av hemtjänsten för att tillsammans planera hur insatserna ska utföras. Detta skrivs ned i en genomförandeplan.

5. Genomförande och uppföljning

Du börjar få hjälp enligt planen. Det sker regelbunden uppföljning för att kontrollera att du får rätt stöd och att dina behov fortfarande stämmer. Du kan när som helst kontakta biståndshandläggaren om dina behov förändras.

6. Om du får avslag

Om du inte får den hjälp du ansökt om har du rätt att överklaga beslutet. Det står i beslutet hur du går tillväga, och biståndshandläggaren kan hjälpa dig med processen.

7. Kontakt med hemtjänstpersonalen

När insatserna är igång får du kontaktuppgifter till din lokala hemtjänstgrupp. Boden är indelat i flera geografiska områden, och varje område har en ansvarig enhetschef.

7.1 Andra stödformer

Som anhörig kan du få stöd via kommunens anhörigstöd. Det finns också möjlighet till avlastning eller korttidsvistelse om du som närstående behöver vila eller återhämtning.

8. Checklista

  1. Kontakta biståndsenheten via telefon, e-post eller e-tjänst.
  2. Delta i ett möte med biståndshandläggare
  3. Förbered information om dina behov.
  4. Vänta på beslut (vanligtvis inom tre veckor)
  5. Planera hjälpen tillsammans med hemtjänsten.
  6. Ta emot stöd och delta i uppföljningar.
  7. Överklaga om du inte får hjälp eller om behov förändras
  8. Håll kontakt med din hemtjänstgrupp vid behov.
  9. Kontakta biståndsenheten via telefon, e-post eller e-tjänst.
  10. Delta i ett möte med biståndshandläggare
  11. Förbered information om dina behov.
  12. Vänta på beslut (vanligtvis inom tre veckor)
  13. Planera hjälpen tillsammans med hemtjänsten.
  14. Ta emot stöd och delta i uppföljningar.
  15. Överklaga om du inte får hjälp eller om behov förändras
  16. Håll kontakt med din hemtjänstgrupp vid behov.

9. Blankett ansökan hemtjänst

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00