Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

En person i gul väst som guidar personer i kris.

Så fungerar det vid kris

Lär dig hur kommunen agerar vid kriser, var du hittar information, hur du skapar hemberedskap och var du får stöd vid olika nödsituationer.

Uppdaterad:

1. Förstå kommunens krisberedskap och struktur

1.1 Kommunens ansvar och krisorganisation

  • Bodens kommun har ansvar för att äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst, skola och andra viktiga funktioner fungerar även i en kris.
  • Det finns en central krisledningsgrupp (CKL) samt, vid extraordinära händelser, en krisledningsnämnd bestående av kommunstyrelsens arbetsutskott.

1.2 Risk- och sårbarhetsanalys (RSA)

  • Varje mandatperiod upprättas en RSA som kartlägger potentiella hot och möjliggör planering, utbildning och övningar.
  • Den samordnas av avdelningen Demokrati, kommunikation och säkerhet (DKS), och täcker allt från teknisk infrastruktur till informationssäkerhet och naturolyckor.

2. Informationskanaler att ha koll på vid kris

  • Officiell krisinformation via kommunen – boden.se uppdateras med råd och lägesbilder vid större samhällsstörningar.
  • SOS Alarm – 113 13 – ring för att få eller lämna information vid kriser.
  • VMA (Viktigt meddelande till allmänheten) – utomhussignal, radio/TV och ibland SMS används vid större händelser. Vid signal: sök Sveriges Radio P4.
  • Kommunens andra kanaler – Medborgarservice (telefon), Facebook-sida och Boden-appen.
  • Alternativ information vid kommunikationsstörning – anslagstavlor, skolor, sporthallar med mera.

3. Vad du kan göra hemma – din hemberedskap

  • Minst en veckas självförsörjning med mat, vatten och värme är grundläggande – speciellt vid elavbrott eller samhällsstörning.
  • Tänk på barriärer som utebliven el, vatten, kommunikation och transporter.
  • Tips för förnödenheter: ingredienser som håller länge (till exempel konserver, torrvaror), stormkök, kontanter, batteridriven radio.
  • MSB:s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” är ett praktiskt hjälpmedel med tydliga råd.

4. Lokala trygghetspunkter och samverkan

  • Trygghetspunkter har etablerats i Unbyn/Avan, Gunnarsbyn och Harads som mötesplatser för stöd vid samhällsstörningar.
  • Här kan du få varm dryck, barnaktiviteter, samtalsstöd, ladda telefonen, få kläder, första hjälpen, information med mera.
  • Arbetet avser även att etableras i tätorten, i samarbete med civilsamhället och föreningar.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00