Ersättning om du skadas i vården
Här får du veta vad som gäller om du skadas i samband med vård eller behandling och hur du ansöker om ersättning.
Uppdaterad:
Kort om varje rubrik på sidan
När gäller patientskadeförsäkringen?
Försäkringen gäller om du som patient skadas vid undersökning, vård eller behandling inom svensk hälso- eller tandvård som kommunen ansvarar för. Den gäller också när vården utförs av privata vårdgivare på uppdrag av kommunen. Du har rätt att ansöka om ersättning enligt patientskadelagen.
Händelser som kan ge ersättning
- Skada som hade kunnat undvikas vid korrekt vård
- Skada orsakad av fel på eller felaktig hantering av medicinsk produkt eller utrustning
- Felaktig eller försenad diagnos som försämrat ditt tillstånd
- Infektion som överförts i samband med vård eller behandling
- Olycksfall i samband med sjuk- eller tandvård, under sjuktransport eller på grund av skada i vårdlokal eller utrustning
- Skada på grund av felmedicinering (ordinerat eller utlämnat på fel sätt)
Vad som inte omfattas
- Trafikskada ersätts normalt via trafikförsäkringen. Arbetsskada prövas i första hand av AFA Försäkring och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada
- Förlust av personliga ägodelar, till exempel glasögon, plånbok eller tandprotes
- Frågor om bemötande eller resurser i vården prövas inte i patientskadeförsäkringen
- Infektion av egna bakterier eller skada som uppstått vid korrekt behandling av ett direkt livshotande tillstånd
- Biverkningar av korrekt ordinerat läkemedel – dessa anmäls till Läkemedelsförsäkringen
Självrisk och tidsfrister
Självrisk
En självrisk enligt patientskadelagen dras av från ersättningen.
Tidsfrister för att anmäla
Du måste anmäla inom tre år från att du fick kännedom om skadan, att den kan ha samband med behandling och vilken försäkringsgivare som gäller. Det finns en yttersta tidsgräns på tio år från när skadan orsakades.
Så gör du en skadeanmälan
Vem gör anmälan?
Det är du som patient som själv bestämmer om du vill anmäla och som skickar in skadeanmälan till patientförsäkringen.
Uppgifter som behöver lämnas
För att handlägga ärendet behöver försäkringsbolaget uppgifter om:
- dina person- och kontaktuppgifter, sysselsättning och bankuppgifter
- vårdinrättning, andra vårdgivare du besökt och datum för behandlingen
- om skadan har samband med till exempel trafikolycka eller arbetsskada
- vad som hänt och vilken skada som anmäls
Skicka din anmälan och kontakt
Skicka skadeanmälan till:
Protector Försäkring Sverige
Adress: Västra Trädgårdsgatan 15, 111 53 Stockholm
Telefon: 08-410 637 00
E-post: skador@protectorforsakring.se
Dina personuppgifter
Hur uppgifterna används
Försäkringsbolaget behöver behandla nödvändiga personuppgifter, inklusive hälsouppgifter, för att utreda ärendet. Uppgifterna kan vid behov delas med medicinsk rådgivare och i vissa fall med myndigheter enligt lag. Behandling sker enligt dataskyddsförordningen.
Samtycke och rättigheter
Genom att skriva under skadeanmälan samtycker du till nödvändig behandling av uppgifter för att utreda ditt ärende. Du kan återkalla samtycket genom att kontakta försäkringsbolaget.
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Medborgarservice
E-post: kommunen@boden.se
Telefon: 0921-620 00