Avfallsföreskrifter
Avfallsföreskrifterna beskriver hur avfall ska hanteras i Bodens kommun. De gäller både hushåll och företag och syftar till att skydda hälsa och miljö.
Uppdaterad:
Dina skyldigheter som medborgare
Sortering
Avfall ska sorteras enligt kommunens system. Förpackningar, tidningar, matavfall, farligt avfall och grovavfall ska hållas isär.
Hämtning av avfall
Hushållsavfall ska lämnas i kärl eller säckar på den plats kommunen har bestämt. Kärlen ska vara tillgängliga och inte överfulla.
Farligt avfall
Farligt avfall som kemikalier, färg och batterier ska lämnas på särskilda insamlingsplatser. Det får inte blandas med hushållsavfallet.
Uppehåll i hämtning
Om en fastighet inte används kan du ansöka om uppehåll i hämtningen hos kommunen.
Kommunens ansvar och avgifter
Kommunens åtaganden
Kommunen ansvarar för att samla in hushållsavfall och se till att det behandlas eller återvinns på ett säkert sätt.
Avgifter
Du betalar avgifter enligt kommunens avfallstaxa. Avgifterna finansierar hämtning, behandling och återvinning.
Kontroll och tillsyn
Kommunen har rätt att kontrollera att avfallsföreskrifterna följs och kan besluta om åtgärder om reglerna inte efterlevs.
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Medborgarservice
E-post: kommunen@boden.se
Telefon: 0921-620 00