Klagomål eller misstänkt matförgiftning
Misstänker du att du blivit matförgiftad eller vill klaga på en restaurang eller butik? Hör av dig till kommunen så kan vi undersöka saken. Ju tidigare du anmäler, desto större chans har vi att hitta orsaken och stoppa fler från att bli sjuka.
Uppdaterad:
Kort om varje rubrik på sidan
Lämna klagomål
Om du vill klaga på livsmedelshantering, rengöring eller andra brister i en restaurang, butik eller annan verksamhet kan du kontakta kommunens miljö- och byggenhet via 0921-620 00.
Har du köpt en vara som är dålig ska du först kontakta butiken eller tillverkaren. Om du inte blir nöjd med svaret du får kan du vända dig till kommunen.
För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver vi veta:
- var du köpte varan,
- datum för inköp,
- produktens namn, tillverkare och hållbarhetsdatum (eller batchnummer).
Misstänkt matförgiftning
Om du tror att du blivit matförgiftad ska du kontakta kommunens livsmedelshandläggare via 0921-620 00. Ju tidigare du anmäler, desto större möjlighet finns att ta reda på orsaken.
När du gör en anmälan är det bra om du kan svara på frågor som:
- Var och när åt du?
- Vad åt och drack du?
- När började symptomen och vilka var de?
- Blev fler i ditt sällskap sjuka, och vad åt de?
- Minns du något avvikande, till exempel mat som serverades ljummen eller inte genomstekt?
- Har du varit i kontakt med sjukvården eller med verksamheten där du åt?
- Har du någon allergi eller överkänslighet?
- Har du träffat någon som varit sjuk nyligen?
Smittskydd
Frågor som rör smittskydd besvaras av Smittskyddet i Norrbotten.
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Medborgarservice
E-post: kommunen@boden.se
Telefon: 0921-620 00