Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

En person som skriver i en anteckningsbok med en penna.

Överklaga beslut från miljö- och byggnämnden

Om du inte är nöjd med ett beslut från miljö- och byggnämnden har du rätt att överklaga. Det kan till exempel handla om bygglov, miljötillstånd, avlopp eller avgifter. Överklagandet måste göras skriftligt och skickas in inom tre veckor.

Uppdaterad:

När kan du överklaga?

Om du får ett beslut från miljö- och byggnämnden och inte är nöjd kan du överklaga det. Det kan gälla bygglov, avlopp, miljötillstånd eller andra ärenden där du som privatperson eller företag är part. Du kan också överklaga beslut om handläggningsavgifter.

Hur går det till?

  • Överklagandet ska vara skriftligt.
  • Ange tydligt vilket beslut du överklagar (till exempel diarienummer, fastighetsbeteckning eller ärendemening).
  • Beskriv varför du tycker att beslutet ska ändras och hur du vill att beslutet ska vara istället.
  • Skriv under med ditt namn. Om du anlitar ett ombud ska en fullmakt i original bifogas.

Skicka överklagandet

Överklagandet ska ställas till Länsstyrelsen i Norrbotten, men skickas till:

  • E-post: mob@boden.se
  • Post: Bodens kommun, Miljö- och byggnämnden, 961 86 Boden

När nämnden fått din överklagan görs en kontroll att den kommit in i rätt tid. Därefter skickas ärendet vidare till länsstyrelsen som beslutar om överklagan ska bifallas eller avslås.

Du måste skicka in överklagan inom tre veckor från den dag du tog del av beslutet.

Avgifter

  • Handläggningsavgifter kan överklagas.
  • Fakturan måste ändå betalas på förfallodagen, även om du överklagar. Om du får rätt får du tillbaka pengarna.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00