Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

Två personer sitter vid ett bord och skriver under papper.

Överklaga beslut från socialnämnden

Om du inte är nöjd med ett beslut från socialnämnden kan du överklaga. Det kan gälla bistånd, stöd eller avgifter. Överklagan ska vara skriftlig och skickas in inom tre veckor från det att du fått beslutet.

Uppdaterad:

När kan du överklaga?

Du kan överklaga beslut från socialnämnden om du inte är nöjd med det bistånd eller stöd du fått. Det gäller till exempel om:

  • du inte får det bistånd du ansökt om,
  • du får mindre bistånd än du ansökt om,
  • du får annat bistånd än det du ansökt om,
  • kommunen minskar eller drar in tidigare beviljat stöd,
  • du är missnöjd med ett avgiftsbeslut.

Så här skriver du din överklagan

Din överklagan ska vara skriftlig och lämnas till den handläggare som fattat beslutet eller skickas till Socialförvaltningen, 961 86 Boden. Den måste komma in inom tre veckor från det att du fått beslutet.

Tänk på att skriva med:

  • vilken nämnd och handläggare som fattat beslutet,
  • protokoll eller brev där beslutet finns beskrivet,
  • vilket beslut du överklagar,
  • varför du är missnöjd och vilka fel du anser finns,
  • hur du vill att beslutet ska ändras,
  • namn, personnummer, adress och telefonnummer,
  • eventuell bilaga med handlingar som stödjer din överklagan.

Om du har ett ombud som företräder dig kan ombudet skriva under överklagan, men då behöver du bifoga en fullmakt.

Vad händer sedan?

När socialnämnden får din överklagan gör de en första prövning. Om beslutet kan ändras på det sätt du begärt görs det direkt. Om det inte ändras skickas ärendet vidare till Förvaltningsrätten i Luleå som prövar din överklagan.

Laglighetsprövning

Om beslutet inte kan överklagas genom förvaltningsbesvär kan du istället begära en laglighetsprövning. Då prövar domstolen om beslutet är lagligt, men den kan inte sätta ett nytt beslut. Alla som är folkbokförda i kommunen kan begära laglighetsprövning.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00