Bodens kommun förenklad logotyp

Meny

En grön metalltunna som står på ett bord.

Anordna lotteri

Föreningar i Boden kan ansöka om att registrera lotterier hos kommunen. Här hittar ni information om vem som får ordna lotteri, när registrering krävs samt hur ansökan och redovisning går till.

Uppdaterad:

Vem får ordna lotteri?

Ideella föreningar med allmännyttigt syfte kan ansöka om att anordna lotterier. Föreningen ska ha stadgar, en styrelse och bedriva regelbunden verksamhet.

När behövs registrering?

Registrering krävs när en förening vill sälja lotter under en bestämd tidsperiod. Registreringen gäller lotterier med ett sammanlagt insatsbelopp på högst 20 prisbasbelopp.

Så ansöker du

Använd blanketten Ansöka om lotteri. Till ansökan ska du bifoga:

  • Stadgar
  • Verksamhetsberättelse
  • Protokollsutdrag från beslut om att ordna lotteri

Kommunen beslutar om registreringen och utser en lotterikontrollant.

Redovisning av lotteri

När lotteriet är genomfört ska föreningen redovisa resultatet med blanketten Redovisa lotteri. Redovisningen lämnas till den utsedda kontrollanten, som sedan skickar den vidare till kommunen.

Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.

Kontakt

Medborgarservice

E-post: kommunen@boden.se

Telefon: 0921-620 00