Anordna lotteri
Föreningar i Boden kan ansöka om att registrera lotterier hos kommunen. Här hittar ni information om vem som får ordna lotteri, när registrering krävs samt hur ansökan och redovisning går till.
Uppdaterad:
Kort om varje rubrik på sidan
Vem får ordna lotteri?
Ideella föreningar med allmännyttigt syfte kan ansöka om att anordna lotterier. Föreningen ska ha stadgar, en styrelse och bedriva regelbunden verksamhet.
När behövs registrering?
Registrering krävs när en förening vill sälja lotter under en bestämd tidsperiod. Registreringen gäller lotterier med ett sammanlagt insatsbelopp på högst 20 prisbasbelopp.
Så ansöker du
Använd blanketten Ansöka om lotteri. Till ansökan ska du bifoga:
- Stadgar
- Verksamhetsberättelse
- Protokollsutdrag från beslut om att ordna lotteri
Kommunen beslutar om registreringen och utser en lotterikontrollant.
Redovisning av lotteri
När lotteriet är genomfört ska föreningen redovisa resultatet med blanketten Redovisa lotteri. Redovisningen lämnas till den utsedda kontrollanten, som sedan skickar den vidare till kommunen.
Vill du ta del av ett specifikt dokument? Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hämta ut och läsa dokumentet i sin helhet.
Kontakt
Medborgarservice
E-post: kommunen@boden.se
Telefon: 0921-620 00