Björknäsgymnasiet

Snart är det dags för gymnasieval för Bodens niondeklassare och då ska Björknäsgymnasiet vara det naturliga och mest attraktiva valet. Det är målet när vi på skolan steppar upp vårt kommnikationsarbete.

 

Onsdag den 27 november lanseras Björknäsgymnasiets utvecklade varumärke och nya logotyp. Under tisdagseftermiddagen presenterades det internt bland personalen på skolan.  

Björknäsgymnasiet ligger mitt i Boden och har nära till såväl natur och fritid som till centrum, näringsliv och arbetsmarknad. Här finns all gymnasiekompetens samlad i en miljö där samverkan är naturlig, utbudet brett och attraktivt. 

Bert-Olov Ström, gymnasiechef sedan ett år tillbaka, menar att gymnasieskolan är en viktig faktor som gör Boden till en attraktiv ort att flytta till och stanna kvar på. Han har som mål att Björknäsgymnasiet ska vara det självklara valet för alla ungdomar i kommunen och ett spännande alternativ även för de som inte bor här. För att nå dit insåg han att man behövde ta nya grepp kring skolans varumärke och kommunikation och lyfta skolans många fördelar.  

– Jag vill att så många ungdomar som möjligt vet vilken kvalitet vi har på Björknäsgymnasiet. Här kan ett aktivt kommunikationsarbete vara ett viktigt hjälpmedel, säger Bert-Olov Ström. 

Ny varumärkesplattform 

På uppdrag av Bert-Olov Ström har kommunikationschefen Jens Andersson arbetat fram en ny varumärkesplattform i samverkan med ett 30-tal rektorer och lärare.  

– Ett strategiskt varumärkesarbete bygger på att man har en varumärkesplattform och det har inte funnits. Så det har vi byggt nu och alla är överens om kärnvärdena. Vi har gjort det i workshopformat i omgångar med återkoppling där emellan, vilket gör att det känns väl förankrat, säger Jens Andersson, kommunikationschef på Bodens kommun. 

Nu startar Björknäsgymnasiets varumärkesarbete på en grund som kan sammanfattas i frasen “Det börjar här”. 

– Vi bygger bilden av en gymnasieskola fylld med duktiga pedagoger, med en bra mix av utbildningar där du har hur mycket möjligheter som helst att gå vidare i livet, säger Jens Andersson.  

Här finns många yrkesförberedande program så efter studenten kan många kliva rakt ut i arbetslivet, eller läsa vidare vid högre utbildning. Det finns nu också en rad spännande tillval, som spelutveckling och ridning. 

De första stegen 

Den nya logotypen har utformats utifrån idén om en modern, inkluderande och tydlig grafisk lösning med framåtriktning, som även ska fungera digitalt.  

– Uttrycket i loggan är modernt, men inte hippt. Den kan ha associationer till en sociala medier-ikon, det är helt okej. Vi tar inte stöd i någon lång institutionell historia, vi är inte anrika, utan det är här och framåt, säger Jens Andersson. 

Inför lanseringen har elever på teknikprogrammet gjort en film i samarbete med kommunikationskontoret på Bodens kommun. Med varumärkesplattformen som utgångspunkt visas gymnasieskolans breda utbud från elevernas perspektiv. Musiken till filmen har elever från estetiska programmet gjort.  

 

Följ @bjorknasgymnasiet_boden på Instagram.

Program

Bygg- och anläggningsprogrammet

Ekonomiprogrammet

El- och energiprogrammet

Estetiska programmet

Fordons och transportprogrammet

Introduktionsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet

Restaurang och livsmedelsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Teknikprogrammet

Vård och omsorgsprogrammet

Gymnasiesärskolan

Björknäs naturprogrammet

Senast uppdaterad: 2019-12-02