Ansök till GameDevprogrammet

Antagning, arbetsprov och antagningsprocessen

Ansökan

Om du bor i fyrkanten så gör du din ansökan enligt instruktionerna på sidan ansökan och antagning. Om du bor utanför fyrkanten (Boden, Luleå, Piteå och Älvsbyn) så gör du din ansökan via din studie- och yrkesvägledare.

  • December 2024: Ditt höstterminsbetyg sänds till gymnasieantagningen från din skola.

  • I slutet av december 2024: Du får en blankett med användar-id och ett lösenord som gäller bara för dig. Den skickas ut från din skola i betygskuvertet eller via din studie- och yrkesvägledare. Det är viktigt att du sparar detta fram till den slutliga antagningen.

  • 7 januari: Nu kan du göra ditt val till gymnasieskolan oavsett vilken kommun/skola du vill gå på.

  • 3 februari: Sista ansökningsdag till gymnasieskolorna inom Gymnasieantagning Nord. Kvittensen ska du skriva ut och skriva på och sedan lämna till din studie- och yrkesvägledare.

  • Vecka 15: Nu kan du logga in se ditt preliminära antagningsbesked.

    Om- och nyvalsperioden inleds 22 april. Studie- och yrkesvägledaren låser upp din ansökan om du vill göra en ändring. Tänk på att en del kommuner utanför Gymnasieantagning Nord inte tillåter om- och nyval. Kontrollera detta med din studie- och yrkesvägledare på din skola.
     
  • 15 maj: Sista dagen för om- och nyval.

    Efter 15 maj kan man inte ändra ansökan längre.

  • Vecka 27, början på juli: Nu finns ditt slutliga antagningsbesked.

  • 21 juli: Sista datum att tacka JA eller NEJ till erbjuden plats. Du gör detta val på https://fyrkanten.dexter-ist.com senast 22 juli. Vi måste ha in ditt svar så att vi får in rätt platser till reservantagningen.

  • Juli-Augusti: Första reservantagningen sker 22 juli. Webben är öppen för svar till den 24 juli.

    Om du vet om att du står på reservplats till ett högre val är det noga att du går in och kollar om du fått ny placering.
    Du blir automatiskt placerad på den nya platsen. Tackar du NEJ står du utan plats.

Arbetsprov

Bedömning - Arbetsprovet visar oss dina förmågor av spel/spelutveckling.

  • I det praktiska arbetet mäter vi dina kunskaper i berättande (upp till 7 p)
  • bildspråk/komposition/teknik/redigering (upp till 7 p)
  • Dessutom kan du få upp till 6 p från intervjun, där vi mäter helhetsförståelsen kring spel/spelutveckling samt din förmåga att förklara idéer och processer.

Sammantaget ger det som mest 20 p. Arbetsprovet motsvarar de huvudsakliga kunskapskrav som finns i kurserna på gymnasiet. Bedömningen genomförs av personal från Björknäsgymnasiet och Changemaker Education. Lägst provpoäng 160 krävs i arbetsprovet för behörighet till utbildningen. Om det är fler sökande än platser kommer meritvärdet användas.

Arbetsprovet består i att man beskriver hur ett favoritspel skulle kunna återskapas med egen touch. Det nyskapade spelet ska på tydligt sätt skilja sig från originalet, till exempel genom ett annorlunda grafiskt uttryck, att det utspelar sig i en annan miljö eller med en förändrad story.

Efter sök periodens slut blir du kallad till en intervju där du får berätta om ditt arbetsprov. Intervjuer hålls under vecka 12 och tar ca 10-15 minuter.

Teknik och tema är valfritt så länge det visar ditt intresse för att berätta med bilder och du muntligt kan förklara för oss hur du tänkte när du skapade arbetsprovet. Det kan till exempel vara en film, en animation, en tecknad serie eller några fotografier som tillsammans beskriver en händelse.

Själva intervjun kommer ske på Teams med kamera så du kan dela filmer med mera med oss. Själva intervjun kommer spelas in som bedömningsunderlag.

Ladda upp materialet på molnet (exempelvis Google Drive) i en mapp och efter intervjun delar du länken till mappen med oss. Har du skapat ditt arbete analogt (ex. teckningar) visar du upp materialet i kameran.

 

Ladda ner dokument
Arbetsprov och antagning
Senast uppdaterad: 2024-12-19