Gymnasium
Resor och boende
Gymnasieelever kan ha rätt till inackorderingsbidrag eller bidrag för elevresor.
Grundskoleelever kan i stället ha rätt till kostnadsfri skolskjuts. Reseinformationen på denna sida avser gymnasieelever, vill du istället se information om grundskolans skolskjuts hittar du den här : Skolskjuts | boden.se
Bidrag för elevresor
Bidrag för elevresor kan beviljas för elever som är studiehjälpberättigade och har en färdväg mellan hem och skola på minst 6 km. Bidraget kan beviljas fram till vårterminen det år eleven fyller 20 år. För att vara berättigad bidrag för elevresor krävs att eleven studerar på heltid. Bidrag för elevresor kan inte kombineras men inackorderingsbidrag. Bidraget kan lämnas i form av resekort och- /eller resebidrag.
Ansökan
Ansökan om bidrag för elevresor görs inför varje nytt läsår för gymnasieelever folkbokförda i Bodens kommun. Bidrag för elevresor lämnas i form av busskort och-/ eller resebidrag. Ansök senast 31 maj för kommande läsår för att vara garanterad handläggning innan höstterminens start.
Ansökan om bidrag för elevresor (resekort eller resebidrag) görs här: Ansökan bidrag för elevresor - Boden
Kan legitimering med BankID inte ske görs ansökan istället med blankett som finns tillgänglig längst ned på denna sida eller via Medborgarservice. Blankett skickas digitalt till skolskjuts@boden.se eller postas till Bodens kommun, 961 86 Boden i kuvert märkt ”Elevresor”.
Ansökan om inackordering görs här: Ansökan inackorderingstillägg - Boden.
Handläggningstid
Handläggningstid under pågående läsår är vanligen 2-3 veckor men avvikelser i form av längre handläggningstid förekommer, särskilt i samband med nytt läsår. Ansök senast 31 maj för garanterad handläggning innan terminsstarten.
Ansökningar hanteras i den ordning de inkommit. Om ansökan inkommit för sent finns ingen garanti för att beslut och resekort kan lämnas innan höstterminen startar. Sen ansökan handläggs under september månad. Efter beslut om beviljade elevresor tillkommer Länstrafikens handläggningstid för resekortet, vanligen 10 arbetsdagar. Vårdnadshavare eller myndig elev ansvarar för färden till och från skolan tills dess att beslut om bidrag för elevresor lämnats. Ersättning för resor under handläggningstid förekommer inte.
Resebidrag
Resebidrag betalas ut 2 gånger per termin och kan beviljas antingen för färdvägen mellan hemmet och skolan eller för anslutningsresa till hållplats om avståndskravet på 6 km och övriga krav för elevresor är uppfyllda. Ersättningen är beroende av färdvägens längd och skiljer sig åt. Se ersättningsnivåer för hel månad nedan. Ersättning kan inte överstiga 1/30 av prisbasbeloppet per månad.
- minst 6 km - 0,75 % av prisbasbelopp
- minst 10 km - 1 % av prisbasbelopp
- minst 20 km - 1,75 % av prisbasbelopp
- minst 30 km - 2,25 % av prisbasbelopp
Resekort
Elever som beviljats elevresor med lokalbuss eller länstrafikens buss reser med färdbevis i form av ett resekort. Skolkorten är mörkblå med Länstrafiken logotyp och ser ut som övriga resekort från Länstrafiken (även resekort för lokaltrafiken). Bodens kommun tillhandahåller ett resekort per elev och resekortet ska därefter behållas mellan läsåren. Resekortet skickas via Länstrafiken hem med posten om ingenting annat har efterfrågats.
Borttappat/skadat resekort
Om resekortet skadas eller tappas bort ansvarar vårdnadshavare/myndig elev för att införskaffa nytt kort samt för elevens resor fram tills att nytt kort är ordnat.
För att beställa nytt resekort skickas betalning på 150 kr via Swish till 123 582 40 99 (Bodens kommun, Trafikenheten) märkt med elevens namn och födelsedata. Information om alternativa betalningssätt finns hos Medborgarservice. Det nya busskortet skickas till elevens folkbokföringsadress om inget annat har efterfrågats.
Beställningen hanteras vanligen inom 1 vecka. Länstrafikens handläggningstid för nytt kort tillkommer och är vanligen upp till 10 arbetsdagar.
Tidtabeller
Länstrafikens tidtabeller finns tillgängliga via Hitta din tidtabell - Länstrafiken Norrbotten
Lokalbussens tidtabeller finns tillgängliga via Lokaltrafiken i Boden - Citybuss Boden
Överklagan
Om du fått ett beslut du inte är nöjd med kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten i Luleå genom laglighetsprövning. Mer information finns via dokument längre ned på denna sida.
Kontaktuppgifter
Länstrafiken Norrbotten: kundservice@lanstrafikennorrbotten.se eller telefonnummer 0771–100 110.
Vid frågor om bidrag för elevresor skickar du ditt ärende till skolskjuts@boden.se eller kontaktar Medborgarservice på telefonnummer 0921-62 000. Mail besvaras vanligen inom 3 arbetsdagar. Frågor som inkommer under sommaren besvaras i september.
Elever som är folkbokförda utanför Bodens Kommun hänvisas till sin hemkommun.